Restaurant ML: “Alles moest dicht, het was noodzakelijk iets te doen om de horeca in beeld te houden.”

In deze serie interviews kijken we samen met een aantal deelnemers terug op de verschillende edities van de kookboeken die door Horecakookboek zijn gemaakt.
‘De Haerlemsche Gastronomie Thuis’ werd in de donkere corona-dagen vlak voor kerst 2020, midden in de lockdown, als eerste in Haarlem gelanceerd. De Haarlemse editie heeft na aftrek van alle kosten meer dan 100.000 euro opgebracht. Dit is verdeeld onder alle deelnemende zaken. Inmiddels zijn kookboeken in Leiden, Utrecht en Den Haag verschenen.

In deze aflevering is het de beurt aan Mark en Liane van Restaurant ML, gelegen aan de voet van de Bavokerk in aan de Grote Markt Haarlem.

Op welke manier heb je (destijds) gehoord over het horeca kookboek?

Wij hoorden via Morris (één van de initiatiefnemers, red.) over het idee. We vonden het meteen leuk, dus hebben ons opgegeven om mee te doen.

Wat was voor jouw zaak de aanleiding mee te willen doen?

Wij wilden in die coronatijd de horeca van Haarlem steunen en op de kaart zetten. Alles moest dicht, dus het was echt nodig om iets te doen om de horeca goed in beeld te houden. Op deze manier konden wij iets bijdragen.

Wat was de verwachting tav. het meedoen aan het horeca kookboek?

Wij hadden de hoop en de verwachting dat het boek een regelrechte hit zou worden en dat er veel verkocht zou worden. Voor een horeca sponsoring tijdens de lockdown.

In hoeverre is deze verwachting uitgekomen?

Onze verwachting is gelukkig uitgekomen, de lokale horeca heeft door het verschijnen van het boek een goede move kunnen maken.

Welke reacties heb je gekregen op het horeca kookboek?

Leuke spontane reacties! We kregen te horen dat veel mensen de recepten thuis hebben nagemaakt. Ze hebben ze zelfs op social media gezet – mooie exposure dus.

Hoe kijk je terug op het horeca kookboek?

Daar kunnen we kort over zijn: positief!