/ Over ons

Over ons

“Na weer een lockdown en financiële klap voor de horeca wilden wij een manier bedenken om de horeca bij de mensen thuis te brengen, net even anders dan menu’s of afhaalmaaltijden”, zegt een van de drie oprichters Max Caminita van Restaurant Morris in Haarlem. “Een idee om de Haarlemse Horeca een steun in de rug te geven in de vorm van een fraai vormgegeven kookboek.” De opbrengst minus de kosten van de verkochte boeken wordt verdeeld over de deelnemende zaken. Door hulp van sponsoren worden de kosten zo veel mogelijk gedekt zodat de opbrengst maximaal is. Ieder deelnemend restaurant krijgt de ruimte om twee signature dishes aan te leveren en hiermee hun zaak te vertegenwoordigen. Elke deelnemende bar krijgt de gelegenheid om één pagina te vullen. Door de aanschaf van het kookboek kunnen inwoners en bezoekers van de stad een stukje horeca in huis halen en tegelijkertijd hun favoriete restaurant of bar steunen.

De eerste druk van ‘De Haerlemsche Gastronomie Thuis’ komt in een oplage van 10.000 stuks, waarvan al meer dan de helft binnen een week is verkocht. Dit gegeven bracht Max samen met grafisch vormgever Merlijn Viersma en internet ondernemer Daniel Feldbrugge op het idee om dit concept verder uit te rollen in de rest van het land, want overal kan de horeca wel wat extra hulp gebruiken. Het doel is om door heel Nederland boeken te verkopen en op die manier in totaal minimaal 1 miljoen euro te kunnen verdelen over alle deelnemende horecazaken. 

Max Caminita aka ‘de Horecaman’

Max houdt zich bezig met de sales en content van de kookboeken. Als horeca ondernemer voelt hij des te meer de pijn van de huidige situatie en de urgentie om de horeca een steun in de rug te geven. Het initiatief is dan ook gestart om in ieder geval de pijn te verzachten in deze moeilijke tijden. “Ik zal niemand de crisis door helpen, maar zal er alles aan doen om het een stukje makkelijker te maken” is dan ook het eerste wat hij zei toen hij in Haarlem startte. Hij is dan ook heel blij met de positieve energie die hierdoor ontstaat.

Merlijn Viersma aka ‘de Creatieveling’

Merlijn en zijn team zullen de gehele grafische vormgeving voor hun rekening nemen. In de eerste editie van ‘De Gastronomie Thuis’ waren Max en Nick op zoek naar een partij die het aandurfde binnen tien dagen een volledig kookboek vorm te geven, 200 pagina’s met benodigde input van 55 horecazaken, advertenties en alles wat daar bij komt kijken. Na een paar keer “onmogelijk” gehoord te hebben, kwamen zij in contact met Merlijn die resoluut antwoordde: “alles is mogelijk”. Hij herkende zich heel goed in het lef om de ‘bijna’ onmogelijkheid te trotseren. Samen met zijn vrouw Kiki heeft hij het boek volledig vormgegeven en drukklaar gemaakt. Tien dagen later lag het boek op de drukpers, weer veertien dagen later bij de mensen thuis. “Het is ontzettend gaaf om aan zo’n project mee te doen en dit verder uit te rollen. En daarbij, 22 jaar geleden leerden wij elkaar kennen in een van de horecazaken in Haarlem, dit was toch wel het minste wat we terug konden doen”.

Daniel Feldbrugge aka ‘het Meesterbrein’

Daniel zorgt met zijn rijke ervaring in meerdere internet ondernemingen voor structuur, visie en organisatie. Daniel is een bekende van Nick en vanaf het moment dat Daniel gevraagd werd om eens mee te denken in het idee van een kookboek, begon zijn ondernemershart sneller te kloppen. Wat begon bij wat hulp werd uiteindelijk vol enthousiasme deelnemen aan het eerste boek, wat zich weer uitte in datzelfde enthousiasme terugkaatsen op de rest van de groep om dit landelijk uit te rollen. Door middel van slimme, eigen ontwikkelde software te bouwen en het proces te optimaliseren kunnen wij, dankzij Daniel, nu veel steden aansluiten.

Nick Spoelstra aka ‘de Harker’

Nick is samen met Max in Haarlem begonnen met de eerste editie van ‘De Gastronomie Thuis’, ook hij is horeca ondernemer en zal zich nu richten op zijn 1e zaak, welke dit jaar gestart is. Wel is hij nauw betrokken met de verdere ontwikkeling van de Horeca Kookboeken. Door middel van online salestrainingen helpt hij de ondernemers per stad met het aantrekken van sponsoren om zo de opbrengst te maximaliseren.