/ Missie & Het team

Missie & Het team

ONZE MISSIE

Eind 2020 is het team van Horeca Kookboek in Haarlem gestart met het uitbrengen van De Haerlemsche Gastronomie Thuis. Dit kookboek bevat recepten van 56 deelnemende horecazaken uit Haarlem en is bedacht om de deelnemende horecazaken een financiële steun aan te kunnen bieden. De opbrengst minus de kosten van het kookboek is uitgekeerd aan de deelnemers. 

Dit succesvolle concept is verder uitgerold in Leiden, Utrecht en Den Haag gedurende het eerste halfjaar van 2021. In deze steden hebben we oplages van 6.000 exemplaren uitgebracht met een bundel van 40 horecazaken. Momenteel is de horeca weer geopend en hebben de lokale kookboeken zich ontpopt tot culinaire stadsgids van de steden waar ze zijn uitgebracht. Mensen leren aan de hand van het boek nieuwe zaken in hun stad kennen en kunnen uitproberen om de gerechten thuis zelf na te maken. In totaal hebben we met de 4 huidige uitgaven meer dan 17.000 boeken weten te verkopen en zijn op zoek naar nieuwe steden waar we deze succesformule kunnen herhalen. Wij hebben onze organisatie op orde en de ervaringen opgedaan, we zijn nu alleen nog op zoek naar deelnemende restaurants.

Wat levert het op voor de restaurants?
Nog steeds gaat de opbrengst minus de kosten naar de deelnemende horecazaken, maar ook biedt het boek meer voordelen met zich mee. We brengen horecazaken samen, creëren verbondenheid in de stad en genereren publiciteit voor de deelnemende zaken. Wij sturen persberichten uit naar de media, zorgen voor een online campagne en per stad unieke manieren om zichtbaar te zijn. 

Deelname is gratis
De deelnemende horeca heeft als enige taak om twee recepten en fotografie aan te leveren. Daarnaast natuurlijk zo hard mogelijk van de daken schreeuwen, mag ook via de socials, dat er een fantastisch kookboek aankomt wat niet alleen mooi staat in de boekenkast of op het aanrecht maar ook steun geeft.

Sponsoren
Uiteraard kost het veel tijd en geld om een kwalitatief kookboek te maken. We proberen de ontwikkelingskosten zo veel mogelijk te dekken aan de hand van het werven van sponsoren. We vragen hierin ook de hulp van de deelnemende horeca want zij kennen de lokale bedrijven en mogelijke partners natuurlijk het beste. 

Is de organisatie belangeloos?

Dit concept is ontstaan om aan de hand van de verkoop van de boeken de horeca een steun in de rug te geven. Dat is natuurlijk het hoofddoel, maar de organisatie steekt tijd en moeite in alle werkzaamheden die erbij komen kijken en verdient hier dan ook geld aan. Wij blijven altijd transparant in de kosten van ontwikkeling, marketing en loonkosten. We zijn geen stichting maar werken graag aan dit mooie doel! 

HET TEAM

Max Caminita
Max is dit initiatief gestart en heeft voor het uitbrengen van het Haarlemse kookboek hulp ingeroepen van zijn vriend en mede horeca ondernemer Nick Spoelstra. Max heeft zelf een restaurant in Haarlem voelt hij des te meer de pijn van de huidige situatie en de urgentie om de horeca een steun in de rug te geven. Het initiatief is dan ook gestart om in ieder geval de pijn te verzachten in deze moeilijke tijden. Na de uitbreng van de eerste 3 boeken, heeft Max zijn focus weer volledig gelegd op zijn restaurant.

Daniel Feldbrugge
Daniel zorgt met zijn rijke ervaring in meerdere internet ondernemingen voor structuur, visie en organisatie. Wat begon bij vooral digitale hulp werd uiteindelijk vol enthousiasme deelnemen aan het eerste boek, wat zich weer uitte in datzelfde enthousiasme terugkaatsen op de rest van de groep om dit landelijk uit te rollen. Door middel van slimme, eigen ontwikkelde software te bouwen en het proces te optimaliseren kunnen wij, dankzij Daniel, nu veel steden aansluiten.

Merlijn Viersma
Voor de eerste editie van ‘De Gastronomie Thuis’ waren initiatiefnemers Max en Nick op zoek naar een partij die het aandurfde binnen tien dagen een volledig kookboek vorm te geven, 200 pagina’s met benodigde input van 55 horecazaken, advertenties en alles wat daar bij komt kijken. Na een paar keer “onmogelijk” gehoord te hebben, kwamen zij in contact met Merlijn die resoluut antwoordde: “alles is mogelijk”. Samen met zijn vrouw Kiki heeft hij alle boeken volledig vormgegeven en drukklaar gemaakt.

Dominique Leppink
Waar het qua structuur soms kan ontbreken, schiet Dominique te hulp. Als projectmanager staat zij in contact met de deelnemende horecazaken, verkooppunten, sponsoren en afnemers. Wat begonnen is als ondersteuning van haar partner Max, is uitgegroeid naar liefde voor dit project.