/ / Interview met Nadia en Kiki van de Horecaburgemeester, onze local heroes in Utrecht!

Interview met Nadia en Kiki van de Horecaburgemeester, onze local heroes in Utrecht!

Natuurlijk kennen wij ze al, maar jullie wellicht nog niet. Nadia Khaleghi en Kiki Mossink hebben de kar getrokken in Utrecht en zijn nog steeds volop bezig met de promotie van het Utrechtsche kookboek. Wij praten met ze na over het ontwikkelingsproces, het eindresultaat en een mogelijk vervolg.

Links: Kiki Mossink & Rechts: Nadia Khaleghi

We zijn nu een aantal maanden met elkaar aan het werk en hebben iets enorm tofs neergezet. Waarom zijn jullie dit project met Horeca Kookboek aangegaan?

Als Horecaburgemeester zijnde helpen wij makers, leveranciers, ondernemers en andere horeca gerelateerde bedrijven met marketing en conceptontwikkeling. Wij houden totaal niet van stilzitten en toen wij door Horeca Kookboek werden benaderd gingen onze handen jeuken. We konden met dit boek ondernemers op een andere manier helpen, dit sluit compleet aan bij onze filosofie. Het is een creatieve manier om ze financieel te steunen, maar ook om ondernemers bij elkaar te bundelen in iets wat tastbaar blijft. We hebben gezien dat dit concept al eerder in Haarlem en Leiden succesvol is opgezet en daardoor wisten wij dat dit ook in onze stad zou werken.
Daarnaast hadden wij stiekem altijd al de droom om een kookboek te maken. Het scheelde voor ons natuurlijk we dat de praktische kant van het uitbrengen van dit boek al stond, doordat er eerdere uitgaves in andere steden zijn geweest. Zo hoefden wij niet opnieuw het wiel uit te vinden. Het concept had zich al bewezen.

Hoe zijn jullie bij deze selectie van restaurants gekomen?

In eerste instantie hebben we natuurlijk gekeken naar onze eigen favorieten. Maar we vonden de balans tussen de deelnemende zaken het allerbelangrijkste. Zo hebben we juist niet de grote ketens geselecteerd, er doen bijvoorbeeld helemaal geen franchisenemers mee. We hebben (jonge) ondernemers geselecteerd die onafhankelijk zijn en deze extra steun echt dubbel en dwars kunnen gebruiken. Ook staan er veel niet voor de hand liggende zaken in het boek, dat vonden we juist zo tof. Het zijn zaken die het grote publiek misschien nog niet eens kent, het is een soort van secret local guide – je komt niet bij de toeristische plekjes. We hebben ook gekeken naar de variatie van de keukens en niveaus, zo staat er bijvoorbeeld een cheesecake in maar ook een sterrengerecht. Dit is juist een enorm leuke mix!

Hoe waren de reacties van de ondernemers toen jullie ze vroegen om mee te doen?

Ze waren direct heel enthousiast. De ondernemers waren toe aan een positief geluid, want eerlijk gezegd zat iedereen er wel een beetje doorheen. Er was toen we het boek uitbrachten ook nog geen perspectief vanuit de overheid en ook de afhaalmaaltijden liepen niet meer zo goed als in het begin. De ondernemers gingen er met volle energie in, meldden zich meteen aan en ging aan de slag met het schrijven van de recepten en het aanleveren van de foto’s.

Hoe was voor jullie het ontwikkelingsproces van het boek?

Er zat flinke tijdsdruk op, dus soms was het spannend. Maar wij houden wel van een uitdaging, dus hebben we de hulp van alle deelnemende zaken ingeschakeld, bijvoorbeeld bij het verzamelen van de sponsoren. Wij werden al vroeg in het proces benaderd door verschillende media, zelfs toen wij nog niet eens wisten hoe het boek er uit ging zien. Het balletjes ging ineens rollen en we hebben best wat interviews gegeven, iedereen vond (en vindt) het zo bijzonder dat dit boek er kwam. Voor ons was het best een verandering want wij bedenken en voeren veel campagnes uit voor opdrachtgevers, maar zijn nooit zelf het punt van aandacht. Even wennen! De reacties rondom deze media aandacht waren heel erg leuk.

Welk recept uit het boek is jullie persoonlijke favoriet?

Kiki is heel resoluut; De soto van Spekuk! Nadia heeft als eerste de Pijlstaartinktvis uit de Noordzee van Saar gemaakt. Dat is en blijft altijd een echte favoriet.

*laat ons ook graag weten welk recept jij als eerste hebt gemaakt!

Hoe vinden jullie dat het boek uiteindelijk is geworden? Zijn jullie tevreden met het eindresultaat?

Het boek is echt heel erg mooi geworden; een tijdloos naslagwerk. De cover heeft een herkenbare kleur en deze kleur is door het boek heen ook strak doorgevoerd. Het Utrechts Horecakookboek kan zowel in de keuken als op de salontafel goed staan. Voor de mensen die nog niet echt bekend zijn met de Utrechtsche gastronomie is het heel erg leuk om aan de hand van dit boek de stad te leren kennen. Je kunt bij wijze van spreken door de stad heen bladeren. Dit boek bewijst waarom wij zo trots zijn op ons stadsie!
We zijn ook blij verrast door alle ondernemers die zo hun best hebben gedaan om mooie foto’s aan te leveren. Dit maakt dat het boek echt van hoge kwaliteit is.

Jullie hebben het boek ook aan Man man man, de podcast en aan de Burgemeester overhandigd, hoe was dat? Kunnen jullie daar iets meer over vertellen?

Het was heel erg leuk dat deze mensen een exemplaar in ontvangst wilden nemen. Bekende Utrechters Bas en Domien van Man man man, de podcast dragen de horeca een warm hart toe. We vertelden over de verkochte aantallen in de steden Haarlem, Leiden en de pre-orders van Utrecht. Dat deed ze echt verbazen! Dat komt in de buurt van de aantallen die zij hebben verkocht met hun boek. Echt ontzettend leuk. Ook gaf Domien aan dat hij het zo tof vond dat er ook zaken in het boek staan die hij nog helemaal niet kent. Een mooie nieuwe routekaart door onze stad!
De nieuwe Burgemeester Sharon Dijksma woonde op het moment van de overhandiging zelf nog niet in Utrecht, maar is gek op koken. Ondertussen is ze wel verhuisd en kan ze dit boek gebruiken om de stad nog beter te leren kennen. Ze liet in ieder geval aan ons weten dat ze niet kon wachten om op een terras te gaan zitten!

Zouden jullie nog een tweede editie willen maken?

Ja, zonder twijfel! Zeggen ze in koor. Helaas moesten we een aantal zaken teleurstellen omdat we ons aan een maximum van 35 restaurants en 5 bars moesten houden. Ook dachten we na het selecteren van de huidige zaken aan nog meer zaken die we er wel bij hadden willen voegen. Als we een tweede editie zouden maken dan willen we bijvoorbeeld met een thema gaan werken en wat meer de achtergrondverhalen van de ondernemers naar voren brengen. We zouden het boek dan nog wat persoonlijker willen maken.

Wat heeft het boek voor jullie opgeleverd? Hoe gaan jullie nu verder?

Zoals we vertelden, zijn we bekend van onze campagnes voor onze klanten. Zelf staan we doorgaans niet echt in de belangstelling en dat was nu wel het geval. We hebben nog meer connecties opgebouwd en onze warme contacten nog wat meer bij ons kunnen brengen. Zo zijn we ondertussen benaderd door een nieuw restaurant en komen er wat mooie opdrachten binnen. De lijntjes zijn nu nog wat korter.

We hebben natuurlijk nog flink wat boeken te verkopen, dus we richten ons nu ook op het verkopen van gepersonaliseerde boeken aan bedrijven. Dit kan vanaf 100 stuks met een wikkel om het boek heen. Dit is ook wel weer heel erg tof. Dit kookboek blijft voor ons een ‘neverending love story’.

Wij zijn momenteel ook bezig met de overname van een horeca vacature platform waarmee we ondernemers op een andere manier kunnen ondersteunen. De zaken zijn grotendeels een beetje open en nu is het probleem van het personeelstekort weer aan de orde. Met dit platform zetten we onze filosofie weer voort door de horeca volledig te ondersteunen.

Zijn er nog dingen die jullie kwijt willen?

Dat we blij zijn dat de horeca weer voorzichtig open kan! Maar we wachten natuurlijk nog op het moment dat we echt weer los kunnen en de zaken zich weer 100% kunnen representeren. Daarnaast hebben we door dit project niet alleen ons netwerk in Utrecht uitgebreid; we hebben ook leuke connecties gemaakt met de organisatie van Horeca Kookboek in Haarlem.

Soortgelijke Berichten