/ / Het ontstaan van Horeca Kookboek

Het ontstaan van Horeca Kookboek

Begin december kreeg horecaondernemer Max Caminita (van Restaurant Morris) een idee om een zakcentje te verdienen, niet alleen voor zichzelf maar ook voor Roderick die met twee (feest)cafe’s al maanden dicht was, voor zijn vriend Thomas, zijn vriend Nick, Tim en al die andere sympathieke horecaondernemers die door de sluiting in zwaar weer zitten. Wat nou als we iedereen vragen om een recept aan te leveren dit gewoon allemaal in Word achter elkaar plakken en het gewoon gaan afdrukken, als een soort kookboek zeg maar. 

Max deelde deze gedachte met vriend Nick Spoelstra, eigenaar van Restaurant De Plekk in Haarlem en samen betrokken ze grafisch vormgever Merlijn Viersma en het technisch denkende brein Daniel Feldbrugge bij dit project om de boel toch wat handiger aan te vliegen. Max had alleen wel 1 doel; het boek moet voor de Kerstdagen klaar zijn. Oef.

Ze hadden dus nog zo’n 22 dagen om het boek te ontwikkelen, vorm te geven en te drukken. Prioriteit 1; de bestelpagina de lucht in en de back end in elkaar zetten. Merlijn en Daniel zijn echte horeca liefhebbers en voelde sterk aan dat ze graag wilden meewerken om het doel te verwezenlijken en hun lievelingszaken een steuntje in de rug te kunnen geven. Dag en nacht heeft het viertal zich ingezet om sponsoren aan te haken, teksten na te lopen, achter ieders broek aan te zitten en het boek was letterlijk 10 minuten na de deadline klaar. Met als kers op de taart een coverafbeelding vormgegeven door Eric Coolen. 

Het drukproces van De Haerlemsche Gastronomie Thuis
Toen de boeken werden geleverd schrokken we toch wel even, er leek geen eind te komen aan de pallets die werden uitgeladen.. 10 pallets van 1000 boeken, de helft voor verzending en de helft voor de afhaallocaties.

Met hoge inspanning van Arjan van Murola Printing konden de boeken op 24 december worden uitgeleverd. Net op tijd! Het was een gekkenhuis deze dag, iedereen wilde op tijd zijn of haar Kerstcadeautje hebben of had al plannen om tijdens de feestdagen een recept uit het boek te gaan koken. Niet alleen de afhaalpunten in Haarlem hadden moeite met bijbenen op deze stortregende donderdag, wij moesten zelf ook alle pakketjes klaarmaken voor verzending. Daarna deed PostNL haar best om zoveel mogelijk mensen te verblijden door op tijd te leveren, samen met alle andere bestelde Kerstcadeaus. Want de winkels waren natuurlijk ook gewoon dicht. 

Een deel van het team stond om 10.00 uur klaar bij de verschillende locaties voor de mensen die hun boeken kwam afhalen.
Terwijl de anderen in de loods de rest van de boeken klaarmaakten voor verzending.

Het resultaat van het boek was meer dan Max in eerste instantie had durven dromen, wat is het ontzettend gaaf geworden. Wat hebben we onwijs leuke reacties gekregen, super veel boeken verkocht (in totaal bijna 10.000) en wat was dit leuk om met elkaar te doen! Wat in Haarlem is gelukt in amper 3 weken, moeten we ook gaan realiseren in andere steden.

Dit is artikel is de eerste uit een reeks van artikelen die je een uniek kijkje geven achter de schermen van Horeca Kookboek. Schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van nieuwe artikelen en volg ons op Instagram, Facebook en LinkedIn.

Soortgelijke Berichten