/ / Een kijkje achter de schermen; interview met vormgever Merlijn

Een kijkje achter de schermen; interview met vormgever Merlijn

De boeken kennen we nu, we krijgen enorm veel enthousiaste reacties over de opmaak en de gehele uitstraling van de boeken. Het is echt nog een hele kunst om te zoeken naar de juiste kleuren en combinaties. Hoe gaat onze vormgever Merlijn te werk? Hierbij een tipje van de sluier!

Hoe ben jij bij het kookboek betrokken geraakt?

Eind november vorig jaar, tijdens een hele donkere periode voor de horeca, werd ik gebeld door Max. Hij vertelde me dat hij een idee had om een kookboek te maken. Hij had alleen nog niks, geen tekst en geen beeld. Maar het boek moest wel 4 weken later, vóór Kerst, aangeboden worden. Ik wilde hem natuurlijk heel graag helpen. Daarom was het in eerste instantie noodzakelijk om een beschikbare drukkerij te vinden. Rond Kerst is het traditioneel de drukste periode van het jaar dus dat was best een uitdaging. Max was aanvankelijk in contact met een drukker in het oosten van het land maar ik vond dat het Haarlemse boek wel lokaal gedrukt moest worden. Na wat zoeken kwam ik in contact met Arjan van Murola. Arjan was direct enthousiast en ging schuiven in zijn planning. Het zou hoe dan ook gaan lukken! Ik heb diezelfde avond nog een schetsvoorstel gemaakt en aan Max en Nick laten zien. Na wat bijschaven lag het basisontwerp een dag later klaar.

In slechts 3 dagen tijd had Max al het tekst- en beeldmateriaal verzameld. Onwaarschijnlijk goed! Een stortvloed aan mails mét én zonder bijlagen volgde, ga maar na 55 zaken die hun materiaal op verschillende manieren aanleveren. Vanaf dat moment kon ik met de vormgeving beginnen. Na wat nachten doorhalen, het andere werk ging (gelukkig) ook gewoon door, hebben we de deadline van 10u in de ochtend van 10 december gehaald.

De media dook er dankbaar bovenop. Het interview van het Haarlems Dagblad met Max had als kop: “Alles staat er in, van ML tot Van Gunsteren.” Shit! Van Gunsteren? Direct Max gebeld, die had ik helemaal niet voorbij zien komen, wat nu? Na alles dubbelchecken bleek deze onderaan hele hele serie met mails te hangen, oeps! En het boek lag al op de drukpers… We hebben speciaal voor Van Gunsteren een boekenlegger laten drukken en deze in ieder boek bijgestoken. Achteraf een briljante zet want uiteindelijk bleek dit het meest gemaakte gerecht. Elk nadeel…

Bron: Haarlem – Nieuws.nl

Hoe ga jij te werk?

Niets is meer inspirerend dan een leeg vel papier. Dan gaat mijn creatieve brein echt helemaal los. Ik start met een of meerdere schetsen, die overleg ik met de opdrachtgever en daarna werk ik de gekozen schets verder uit. Ik maak keuzes uit lettertypes, beeld- en kleurgebruik. Het is een creatief proces wat soms in een keer op je afkomt en soms een gevecht is. Met bijslijpen en bijschaven kom ik dan tot het eindresultaat. Helaas (en gelukkig) had ik voor dat bijslijpen en bijschaven nu geen tijd aangezien we zo strak op een deadline aan het werk waren.

Voor de boeken van Leiden, Utrecht en Den Haag was niet alleen meer tijd, ook zijn er technische aspecten als een QR-code en winepairing (van partner Vinites) bijgekomen wat het echt wat kwalitatiever maakt. Hier moest ik, samen met Kiki, de vormgeving wel op aanpassen.

Wat echt heel erg geholpen heeft bij het vloeiend laten lopen van het proces is het platform wat Daniel heeft gebouwd. Hierdoor konden we goed overzien welke zaken hun spullen hadden aangeleverd. Geen eindeloze stroom van mails meer!

Wat maakt het kookboek zo uniek?

De diversiteit van de zaken heeft ook gezorgd voor diversiteit in beeld. Beeld is heel erg belangrijk voor kookboeken omdat mensen het gerecht exact zoals op het plaatje na willen maken. Dus dat wil je eigenlijk het meeste aandacht geven. Maar omdat sommige zaken bij wijze van spreken met een aardappel hebben gefotografeerd of een postzegelformaat aanleverde was dit echt wel een uitdaging. En vooral iets waar ik overheen moest stappen. Ik heb toen mijn focus meer op de typografie gelegd en qua kleurstelling laten inspireren door de feestperiode. Het Haarlemse boek werd rondom Kerst uitgebracht dus ik heb goud met zwart en neutrale kleuren gebruikt. Voor de andere 3 boeken heb ik geen uitgesproken felle kleuren gebruikt om het zo breed mogelijk te maken. Het liefste zou ik met fluorkleuren werken maar dan haken waarschijnlijk teveel mensen af. En bovendien, de zaken moeten tot hun recht komen, niet de schreeuwende kleuren eromheen. De recepten moeten centraal staan.

Kiki Concepts

Tijdens de ontwikkeling en de vormgeving heb ik enorm veel steun gekregen van mijn vrouw Kiki. Zonder haar was het nooit gelukt, zij heeft daarnaast de vormgeving van de boeken van Leiden, Utrecht en Den Haag gedaan. Ze is doorgegaan op het ontwerp wat er lag en heeft deze geperfectioneerd. Kiki en ik hebben samen een bedrijf; Kiki Concepts. We werken vanuit onze studio aan huis. Ik doe meer het externe deel, het zoeken naar opdrachten en contacten met opdrachtgevers, Kiki pakt het interne deel op en voert de concepten uit. Als het heel druk is dan doen wij dit samen.

Soortgelijke Berichten